A pulzusszámot befolyásoló tényezők

A szívizom összehúzódásainak gyakoriságát számos külső és belső tényező befolyásolja, tehát mind a környezeti és edzéshatások, mind a szervezetünkben lezajló folyamatok következtében létrejöhet a pulzusszám azonnali vagy később bekövetkező megváltozása.
Sajnos velem is előfordult, hogy nem a kellő intenzitással kerékpároztam. Dolgozni mentem biciklivel, nem kalkuláltam bele a külső hőmérsékletet (nagyon meleg volt), a széljárást (szinte végig szembeszél volt), ráadásul kissé feszült is voltam aznap. De ha mindez nem lett volna elegendő, indulás előtt nem sokkal ittam egy kávét is, és nem vagyok rá büszke. Az bringázás első 5 percében már láttam, hogy jóval magasabb a pulzusom a megszokottnál, de nem volt mit tenni, időre mentem, nem késhettem, és hát sajnos “túltoltam” az aznapi sportolást:
  • A pulzusszámot befolyásoló legfontosabb tényezők:
  • életkor
  • nem
  • genetika
  • testtömeg (testsúly)
  • izomtömeg aránya
  • napszak
  • hőmérséklet, izzadás
  • dehidratáció
  • tengerszint feletti magasság
  • légnyomás
  • páratartalom
  • ruházat
  • testhelyzet
  • edzettségi állapot
  • edzésrutin, készségszint, mozgástechnika
  • edzésmód (aerob/anaerob), edzésmódszerek, terhelési intenzitás
  • a testmozgáshoz igénybe vett izomtömeg nagysága
  • edzéshatások
  • pszichés hatások (hangulat, stressz, idegállapot)
  • kimerültség, túledzettség
  • ideg- és hormonrendszeri kombinált hatások
  • táplálkozás
  • gyógyszerek
  • kávé, energiaitalok
  • alkohol
  • dohányzás
  • drogok, narkotikumok
  • dopping
  • bizonyos megbetegedések
  • egyéb, különleges állapotok
Hogy pontosan melyik tényező hogyan befolyásolja a pulzusszámunkat felfelé, vagy lefelé, arról bővebb információt a személyi edzéseimen kaphasz, de jó szívvel ajánlom a forrásban megjelölt könyvet is.
Forrás:
Dömötör Edit: Pulzuskontroll, testsúlykontroll
Ez is érdekelhet:
A pulzuskontroll alapjai
Pulzuskontrollált edzés
Pulzusmérés – pulzusszámmérés
Ébredési pulzusszám és a HRV